Hm...

Jag måste nog dementera lite här. Försöka förklara.

I stora drag tror jag inte att folk förstår hur sjuk jag FAKTISKT är.
Jag tror att dom som verkligen verkligen vet är den absolut närmaste familjen, det vill säga Sabine, mamma, Elon, pappa och Carina.
I dagsläget har jag ett hb på 74. Hitta lite fakta om HB och blodvärde.


"Hemoglobin, ofta förkortat Hb, är ett protein som hos människan och många andra djur står för syrgastransporten i blodet. I äldre litteratur stavas det ibland hämoglobin. Hemoglobinet transporterar syrgas från lungorna ut till kroppens övriga vävnader såsom musklerna, där hemoglobinet plockar upp avfallsprodukten koldioxid och fraktar den tillbaka till lungorna, där den lämnar kroppen.

Namnets hem kommer från hemoglobinets järninnehållande hemgrupp, som binder syrgasmolekylen och ger blodet dess röda färg, och globin syftar på själva proteinet som liksom övriga proteiner i blodet är globulärt, det vill säga mer eller mindre runt till formen. Halten av hemoglobin i blodet kan ses som ett mått på blodets förmåga till syrgastransport, och kallas blodvärde.


***

Blodvärde, Hb, brukar man kalla koncentrationen hemoglobin i blodet. Man brukar mäta i gram per liter och ett normalt värde för en man är cirka 130-170 g/l och för en kvinna 120-150 g/l. Proteinet hemoglobin finns i de röda blodkropparna och sköter blodets förmåga att transportera syre. Lågt blodvärde kan leda till kraftlöshet och trötthet och kallas för anemi.


Blodvärdet kan påverkas av flera faktorer. Orsaker till att det höjs kan vara att man helt enkelt är intorkad; man har fått i sig för lite vätska sista dygnet eller så, varför blodet koncentrerats. Om man vistas på hög höjd, där syrehalten är lägre, kommer kroppen att öka nybildningen av blodkroppar så att blodvärdet stiger. (Genom det högre blodvärdet kan kroppen då transportera ungefär lika mycket syrgas i blodet som med ett lägre blodvärde vid havsnivå.) Rökare har ofta högre blodvärde beroende på att den kolmonoxid de dagligen får i sig blockerar en del hemoglobin. Även detta kompenserar kroppen genom att bilda fler blodkroppar så att den effektiva mängden hemoglobin blir normal. Man kan också ha en rubbning i benmärgen så att den hela tiden producerar för mycket röda blodkroppar (s.k. polycytemia vera).


Blodvärdet kan sjunka av flera orsaker: om man drabbas av en leukemi kan den tränga undan nybildningen av röda blodkroppar (röda blodkroppar bildas i benmärgen)."

LEUKEMI.

Det är precis vad jag har. Jag äter mediciner varje dag. Jag äter en medicin som heter Puri-nethol

VAD ÄR PURI-NETHOL OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?

Puri-nethol används vid behandling av allvarliga blodsjukdomar, speciellt hos barn.

Det tillhör en grupp läkemedel som kallas cytostatika och dessa läkemedel hämmar celltillväxt och bromsar fortsatt tillväxt av tumörceller.

Cytostatika.
Cellgifter för i helvete! Varje jävla dag sitter jag och trycker i mig cellgifter. Jag är så sjuk att gifter är det enda som får min kropp att bli frisk.

Äter sen varje fredag en medicin som heter Methotrexate.


Hur verkar Methotrexate Teva tabletter ?

Methotrexate Teva tabletter hämmar celltillväxten vid behandling av psoriasis och akut lymfatisk leukemi.

Cytostatika och leukemi. 

Jag är sjuk i leukemi, har något som kallas Akut Promyelocyt Leukemi. I Sverige är den så ovanlig att det på sin höjd drabbas runt 15 personer om året av just den här sorten. Kul va?
Det finns ingen info att få om just den här sorten, det finns inga små coola faktaböcker om APL som det finns om andra sorter. Min leukemi är så jävla ovanlig att inte ens läkarna kan hitta information att ge.


Men.

För att komma till saken.


Jag har ett nedsatt immunförsvar tack vare min medicin Puri-nethol. Det är en cellgift som sagt och den SKA trycka ner mina värden.

Tack vare min sjukdom får jag inte jobba på dagis. Varför?
På grund av alla bakterier och baciller och allt som dagisbarn har.

Jag har inte satt min fot på ett dagis sen innan jag blev sjuk. Jag längtar dit nå fruktansvärt men vet att går jag dit blir jag sjuk. Bacillerna attackerar ett dåligt immunförsvar.
Nu.
Jag var i Malmö förra veckan som ni alla vet. Jag och Sabine var på Papa Roach i Köpenhamn och rocka järnet. Vi hade det verkligen toppen.
Carin och David har Egon på dagis. Dagisbarn är bakteriehärdar vare sig man vill det eller inte. Vare sig barnet i sig är friskt eller sjukt så finns det massvis med baciller och bakterier hos någon som går på dagis.
Jag menade aldrig att "anklaga" Egon för att jag blev kanonsjuk när jag kommit hem.

JAG valde att gosa med honom.
JAG valde att bära omkring på honom.
JAG gjorde dom valen. Egon tvingade sig inte på mig.

På allt det där så regnade det duktigt i Köpenhamn och både Sabine och jag blev kalla. Vi hade för lite kläder på oss. Sen till Vega och stå bland alla dessa folk. Och jag nämnde Vega.

Dessutom KAN jag ha blivit sjuk på grund av blodet jag fick på torsdagen. Det KAN hända. Tyvärr.
Nu tror jag inte det utan jag tror att det var dom där lömska dagisbaktiererna och mitt SKITDÅLIGA immunförsvar som ställde till det för mig.
Och JAG valde själv att utsättas för dom.
Egon är den absolut sötaste ungen som finns och skulle väl aldrig i hela livet "anklaga" honom för någe.

Jag är sjuk i leukemi. Förra sommaren fick jag tre cellgiftskurer på sjukhus med svåra komplikationer med följd.
Jag har inte den orken jag hade innan.
Min kropp är slut och att inte veta om jag kommer att bli frisk tar mycket på huvudet.
Kroppen är slut men inte själen.

Jag vet inte om någon blev klokare av det här men jag behövde få ur mig det.

******


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0